• Simone

Ik schrok en ik vertrok!⁠

Je kent vast wel de ervaring dat je naar huis rijdt in je auto en ineens ben je al bijna thuis. Eigenlijk heb je niet op de weg zitten letten en ben je op routine, op de automatische piloot naar huis gereden. Alsof je een stukje hebt overgeslagen. Of dat je naar boven loopt om iets te pakken maar boven aangekomen, je niet meer weet wat je daar aan het doen bent. Dat is dissociatie. Tot op zekere hoogte is iedereen bekend met dissociatie. Iedereen kent wel momenten van vergeetachtigheid of verstrooidheid en daar is niks mis mee.⁠

Maar het kan ook zijn dat dissociëren een overlevingsmechanisme van je is geworden. Vaak ontstaat deze manier van dissociatie in onze kindertijd of tijdens een traumatische situatie. Het is een manier van overleven die je heeft geholpen om nare gevoelens, een trauma of een te veel aan stress te onderdrukken door er letterlijk aan te ontsnappen. Je bewustzijn schakelt zich dan als het ware uit waardoor er een splitsing plaatsvindt tussen je lichaam en je geest. Wanneer je op traumatische momenten hebt gedissocieerd, kan het zijn dat je later in je leven (wanneer er geen gevaar meer is) nog steeds dissocieert. Meestal gebeurt dit door een trigger, een moeilijk gesprek of bij heftigere emoties. Je verdwijnt als het ware of je omgeving maakt je er attent op dat je regelmatig ‘niet thuis bent’.⁠

FAMILIEOPSTELLING⁠

Tijdens een familieopstelling kun je dit afgesplitste deel weer integreren waardoor je je weer meer aanwezig kan zijn in je dagelijkse leven en erbij kunt blijven ook als het lastig is. Dit maakt je meer aanwezig in het nu en geeft je een gevoel van ‘voller’ in het leven te kunnen staan.


Tips | Als dissociëren een overlevingsmechanisme van je is geworden


Je herkent dissociatie bij jezelf als je merkt dat je:

1. Ineens niet meer goed weet waar je mee bezig was

2. Je moeite hebt om je goed te concentreren en de focus snel kwijtraakt

3. Als je geen echte connectie kunt maken met je emoties

4. Als je omgeving je er regelmatig ‘bij’ moet halen

5. Je merkt dat je vaak afdwaalt en een glazige uitdrukking hebt in je ogen


Wat je kunt doen om dissociatie te helen:

1. Een familieopstelling waarin je het afgespliste deel weer kunt integreren

2. Jezelf goed te leren grounden

3. Alles wat je helpt om je lichaamsbewustzijn te vergroten, zoals dansen, yoga, osho kundalini meditaties (zie Google en Youtube voor de uitleg van de 4 fases)


0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven